Tre tips för en hälsosam påsk

Visste du att det äts mer än 6000 ton godis i Sverige under påsken? Vi tycker verkligen att man ska äta gott i påsk – när man äter okinordiskt får man unna sig det lilla extra – men tusentals ton är lite mycket. Med lite planering kan du ändå få en riktigt smaskig långhelg.

1. Rätt (påsk)mat i rätt tid

Följ dina rutiner med frukost, lunch, mellanmål och middag som vanligt. När du äter regelbunden slipper du bli vrålhungrig. Då minskar risken att du blir sötsugen och stoppar i dig godsaker. Passa på att njuta av ägg, sill, lax och annan härlig påskmat. Låter du dessutom det gröna ta mer plats på tallriken, kommer maten vara riktigt hälsosam. Ät långsamt, njut av maten, upplev den med alla sinnen och prova det som kallas hara hachi bu på Okinawa: avrunda när du är 80% mätt. Då hinner hjärnan känna av mättnaden innan du blir proppmätt.

2. Lite nyttigare påskägg

Lägg nötter, torkad frukt och annat nyttigt i påskägget. Låter det präktigt? Välj mörk choklad också. Fortfarande lite trist? Okej, lägg även i ditt favoritgodis. Och fyll ägget med pyssel, såpbubblor, biobiljetter eller andra upplevelser. Det kanske t o m finns plats för en bok (läsgodis istället för lösgodis).

3. Rör på dig

Planera in mycket rörelse i påsk. Ta promenader, cykla, påta i trädgården, leta påskägg och umgås med nära och kära. Att göra roliga saker tillsammans med andra ger glädje i livet, lugn i själen och håller stressen nere. Och det är en viktig del av att leva okinordiskt.

Glad påsk!

Om foodoki

Copyright Foodoki, Nybrokajen 3 A Stockholm, info@foodoki.se, 08-41 00 08 09