Med regnbågen på tallriken

Invånarna på Okinawa är förmodligen världens mest väldokumenterade folk. Sedan 70-talet har det japanska hälsodepartementet följt mer än 900 hundraåringar på ön. Det finns alltså papper på att Okinawa är en är de platser där man lever längst i världen. Hemligheten finns i att de rör sig, umgås och stressar mindre. Men framförallt beror det på maten.

Den okinordiska maten bygger på matfilosofin från Okinawa, fast med nordiska tillbehör och smaker. Varför inte prova att äta okinordiskt hälsosamt redan idag? Det är enkelt. 

Allt kroppen behöver

Följ vår matpyramid och ät varierat. Då får du i dig allt kroppen behöver. Lägg grunden med olika grönsaker och fullkorn. Ju fler färger, desto bättre. På Okinawa har de minst fem färger på tallriken, en regnbåge att njuta av.

Mer näring, mindre sockersug

Grönsaker och fullkorn ger massor av näring, mättar och håller blodsockret stabilt, så att du slipper sockersug och energidippar. Stora bitar grönsaker och hela korn gör dessutom att kroppen får jobba lite extra och du känner dig piggare.

Protein för musklerna och immunförsvaret

När basen är lagd lägger du till fisk, skaldjur, kyckling, ägg eller baljväxter som bönor och linser. Alla är bra proteinkällor och bidrar till att bygga upp muskler och hålla immunförsvaret starkt. Använd också vegetabiliska oljor. Rapsolja smakar inte så mycket, så den är bra när du lagar mat, och den är full av omega-3.

Mellanmål med mening

Frukt, bär, nötter och mandlar är passar perfekt som efterrätt eller mellanmål. De är fulla av näring, fiber, antioxidanter och vitaminer. Längst upp i pyramiden finns lite sötsaker. När du äter okinordiskt ska du kunna unna dig det lilla extra ibland. Är långsamt och njut av smaken. Det är också en del av att äta okinordiskt, men det tar vi en annan gång.

Om foodoki

Copyright Foodoki, Nybrokajen 3 A Stockholm, info@foodoki.se, 08-41 00 08 09