Vår okinordiska blogg

Lägg till nya vanor

Börja inte med att sluta. Det blir så tråkigt att ändra livsstil då. Lägg till nya saker istället. Varför inte börja det nya året med några nya vanor? Även små förändringar kan ge stora hälsoeffekter. Efter ett tag kommer de nya vanorna att putta undan de sämre. De får liksom inte plats längre.Prata eller maila gärna vår hälsocoach Caroline https://okinordiskamaten.se/halsocoachen Hon hjälper dig gärna att ändra både livsstil och matvanor.Våra fem steg är en bra start på vägen mot ett hälsosamt liv. De följer principerna som gör att våra förebilder, de vitala hundraåringarna på Okinawa, ofta blir över hundra år. Ta ett steg i taget eller alla på en gång.

Med regnbågen på tallriken

Invånarna på Okinawa är förmodligen världens mest väldokumenterade folk. Sedan 70-talet har det japanska hälsodepartementet följt mer än 900 hundraåringar på ön. Det finns alltså papper på att Okinawa är en är de platser där man lever längst i världen. Hemligheten finns i att de rör sig, umgås och stressar mindre. Men framförallt beror det på maten. Den okinordiska maten bygger på matfilosofin från Okinawa, fast med nordiska tillbehör och smaker. Varför inte prova att äta okinordiskt hälsosamt redan idag? Det är enkelt. Allt kroppen behöver Följ vår matpyramid och ät varierat. Då får du i dig allt kroppen behöver. Lägg grunden med olika grönsaker och fullkorn. Ju fler färger, desto bättre. På Okinawa har de minst fem färger på tallriken, en regnbåge att njuta av. Mer näring, mindre sockersug Grönsaker och fullkorn ger massor av näring, mättar och håller blodsockret stabilt, så att du slipper sockersug och energidippar. Stora bitar grönsaker och hela korn gör dessutom att kroppen får jobba lite extra och du känner dig piggare. Protein för musklerna och immunförsvaret När basen är lagd lägger du till fisk, skaldjur, kyckling, ägg eller baljväxter som bönor och linser. Alla är bra proteinkällor och bidrar till att bygga upp muskler och hålla immunförsvaret starkt. Använd också vegetabiliska oljor. Rapsolja smakar inte så mycket, så den är bra när du lagar mat, och den är full av omega-3. Mellanmål med mening Frukt, bär, nötter och mandlar är passar perfekt som efterrätt eller mellanmål. De är fulla av näring, fiber, antioxidanter och vitaminer. Längst upp i pyramiden finns lite sötsaker. När du äter okinordiskt ska du kunna unna dig det lilla extra ibland. Är långsamt och njut av smaken. Det är också en del av att äta okinordiskt, men det tar vi en annan gång.

Om foodoki

Copyright Foodoki, Nybrokajen 3 A, info@foodoki.se, 08-41 00 08 09