Lev okinordiskt i sommar

Sommaren är en tid för återhämtning och reflektion och nya goda vanor. Den här tiden på året är det lättare än någonsin att äta okinordiskt med grönsaker och frukt och bär i regnbågens alla färger, alla fyllda med nyttigheter. Protein från baljväxter, fisk och skaldjur. Fullkorn och gryn från fälten och vegetabilisk oljor som exempelvis den fina svenska rapsoljan. 

Att leva okinordiskt handlar inte bara om vad du äter, utan hur du äter. Det handlar om att hålla kroppen i balans, stressen nere och humöret uppe. Testa i sommar. Vi har sammanfattat den okinordiska livsstilen i fem enkla steg. Ta ett steg i taget eller alla på en gång. Ta det lugnt och känn dig för, koppla av och lev lite okinordiskt.

1. Ät med jämna mellanrum. 
Ät frukost, lunch, middag och två mellanmål, gärna vid samma tid varje dag även när du är ledig. Om det inte går för lång tid mellan måltiderna minskar risken att du blir hungrig och äter för mycket. Försök hitta ett behagligt mellanläge där du är lagom mätt. Då slipper du dessutom dippar med söt- och snackssug. 

2. Börja måltiden med grönsaker i stora bitar. 
Börja varje lunch och middag med 100150 g grönsaker i stora bitar. Ät gärna grönsaker till frukost också. De stora bitarna gör att du får tugga lite extra och hinner bli lite mätt innan måltiden. Just nu är våra svenska tomater, gurka och morötter som allra godast. 

3. Ät långsamt och upplev maten med alla sinnen, så att du hinner njuta
Känn konsistensen, dofta och smaka minsta nyans. Avrunda måltiden när du är 80% mätt så hinner hjärnan känna av mättnaden och du minskar risken att äta för mycket. På Okinawa kallar man det hara hachi bu”. Laga maten tillsammans med vänner och låt måltiden få ta tid. 

4. Ät varierat i regnbågens färger. Då får du i dig allt som kroppen behöver. På Okinawa har de minst fem färger på tallriken, hur många får du ihop? Läs mer om vad den okinordiska maten är här. (länk till steg 4)

5. ÖVERALLT, VAR NYFIKEN, GÖR ROLIGA SAKER MED ANDRA OCH SOV GOTT 
Rör dig mycket. Ta promenader varje dag. Umgås och prata med vänner och familj. Tänk positivt och sov gott. Då blir det lättare att hålla kroppen i balans, stressen nere och humöret uppe.

Upptäck alla våra okinordiska sommarrecept (länk till recepten). Vi har lagt till massor av nya härliga rätter, som du kan laga på semestern.

Glad sommar!

Om foodoki

Copyright Foodoki, Nybrokajen 3 A Stockholm, info@foodoki.se, 08-41 00 08 09